1. OMFATTNINGSOMRÅDE

1. OMFATTNINGSOMRÅDE

  1. Dessa allmänna villkor (nedan kallade "Villkor") gäller för alla affärsrelationer för leverans av produkter mellan Weleda AB, Ludvigsbergsgatan 20,118 23 Stockholm
    Sverige, filial till Weleda AG Arlesheim/Schweiz, Möhlerstraße 3-5, 73525 Schwäbisch Gmünd (nedan kallat "Weleda"), och kunder, som initieras och behandlas via webbutiken som finns tillgänglig på www.weleda.se. Den version av villkoren som gäller vid tidpunkten för beställningen ska ha företräde. Avvikande villkor från kundens sida erkänns inte om inte Weleda uttryckligen godkänner deras giltighet.
  2. De varor och tjänster som erbjuds via webbutiken riktar sig uteslutande till konsumenter i egenskap av slutanvändare. I dessa allmänna villkor avses med (i) en "konsument" varje fysisk person som ingår avtalet för ett ändamål som inte kan hänföras till deras kommersiella eller oberoende yrkesverksamhet (§ 13 i den svenska civillagen (BGB)), och (ii) en "företagare" är en fysisk eller juridisk person, eller ett handelsbolag med rättskapacitet, som vid avtalets ingående agerar i utövandet av sin kommersiella eller oberoende yrkesverksamhet (§ 14 (1) i den svenska civillagen (BGB)).
  3. Varorna som erbjuds via webbutiken är uteslutande avsedda för kunder som är myndiga.
  4. Weleda accepterar i allmänhet endast beställningar från kunder vars vanliga bostadsort eller registrerade kontor, samt faktureringsadress och (för leveranser av varor) leveransadress, finns i Sverige.

2. REGISTRERING AV ETT KUNDKONTO PÅ WWW.WELEDA.SE

  1. Kunden har möjlighet att skapa ett kundkonto för att använda webbutiken. Registrering och skapande av ett kundkonto för webbutiken är kostnadsfritt och frivilligt. Registreringen kan slutföras efter att en beställning har lagts genom att klicka på knappen "Skapa ett kundkonto nu" eller via kundkontoikonen i det övre högra hörnet av webbutikens webbplats. Kunden kan också göra en beställning som gäst utan ett kundkonto. Som gäst kommer kundens orderuppgifter att blockeras efter att beställningen har behandlats och kommer endast att användas för att utreda eventuella garantianspråk eller för andra lagstadgade ändamål.
  2. När kunden anger de personuppgifter som krävs för att registrera ett kundkonto är kunden ansvarig för att lämna sanningsenlig och fullständig information. Kunden är skyldig att behandla sina personuppgifter konfidentiellt och inte lämna ut dem till obehöriga tredje parter. Registreringsbekräftelse sker omedelbart efter att registreringsbegäran har skickats in genom att klicka på knappen "Registrera gratis" eller "Registrera".
  3. Med hjälp av sina åtkomstuppgifter kan kunden logga in på sitt kundkonto, som är tillgängligt via www.weleda.se.
  4. Kunden är ensamt ansvarig för innehåll som publiceras i tillgängliga områden (t.ex. produktrecensioner). Detta innehåll får inte kränka tredje parts rättigheter. Det finns ingen rätt till lagring eller publicering av publicerat innehåll, såsom produktrecensioner.
  5. Kunden måste avstå från alla störningar av webbplatsen eller ytterligare användning av tillgängliga data utöver dess avsedda användning. Manipulering i syfte att erhålla obehöriga betalningar eller andra fördelar till nackdel för Weleda kan, utöver rättsliga konsekvenser, leda till förlust av åtkomst. Registrering ger kunden rätt att använda onlinetjänsten som den är tillgänglig vid registreringstillfället och enbart att använda innehållet för sina egna privata, icke-kommersiella ändamål.
  6. Varje kund har endast rätt att ha ett kundkonto åt gången. Weleda förbehåller sig rätten att radera flera registreringar och att varna eller avsluta konton för kunder som bryter mot bestämmelserna i avsnitt (1) till (5), eller att radera eller ändra innehåll (virtuella husregler).

  7. Weleda är inte skyldigt att acceptera registrering eller beställning från en registrerad kund. Weleda är inte skyldigt att hålla sina erbjudanden permanent tillgängliga. Redan bekräftade beställningar påverkas inte.

  1. Kunden kan när som helst avsluta och ta bort sitt konto. Detta påverkar inte eventuella pågående beställningar som görs via kontot. Weleda har rätt att ta bort ett kundkonto efter två års inaktivitet med en månads uppsägningstid, med verkan från slutet av månaden. Rätten till extraordinär uppsägning av giltiga skäl påverkas inte.

3. AVTALSINSLUTNING I WEBBUTIKEN

  1. Med undantag för valet av förskottsbetalningsmetoder utgör de produkterbjudanden som är tillgängliga via webbutiken inte ett erbjudande att ingå ett avtal, utan endast en inbjudan att göra en beställning. Genom att göra sin beställning lämnar kunden ett avtalsenligt erbjudande.

  1. Kunden kan lämna ett avtalsenligt erbjudande med hjälp av onlinebeställningsformuläret som är integrerat i webbutiken. Efter att ha placerat de valda produkterna i den virtuella varukorgen och slutfört den digitala beställningsprocessen genom att ange den begärda informationen, lämnar kunden ett juridiskt bindande avtalsenligt erbjudande för produkterna i varukorgen genom att klicka på knappen som slutför beställningsprocessen. Endast genom att klicka på knappen "Beställ med betalning" skickar kunden sin bindande beställning.

  1. Under beställningsprocessen och på den sista sidan i den digitala beställningsprocessen kan alla uppgifter granskas och korrigeras vid behov. Beställningsprocessen kan avbrytas när som helst genom att stänga webbläsarfönstret.

  1. Efter att kunden har skickat sin beställning får de ett automatiskt genererat e-postmeddelande som bekräftar mottagandet av beställningen och listar dess detaljer (orderbekräftelse). Denna orderbekräftelse utgör inte ett godkännande av kundens erbjudande, utan informerar endast om att beställningen har mottagits.

  1. Ett avtal ingås endast när Weleda accepterar kundens beställning genom en godkännandeförklaring. Godkännandeförklaringen kan göras genom

    • kunden får en orderbekräftelse via e-post, varvid kundens mottagande av orderbekräftelsen är avgörande,

    • genom att leverera de beställda varorna till kunden, varvid kundens mottagande av varorna är avgörande, eller

    • genom att be kunden betala efter eller i samband med att han/hon gör sin beställning.

Om flera av de ovannämnda alternativen föreligger, ingås avtalet vid den tidpunkt då ett av de ovannämnda alternativen inträffar först.

  1. Weleda kan acceptera kundens beställning inom fem arbetsdagar. Perioden för att acceptera kontraktserbjudandet börjar dagen efter att kunden skickat kontraktserbjudandet och slutar vid utgången av den femte arbetsdagen efter att kontraktserbjudandet avsänts. Om kundens kontraktserbjudande inte accepteras inom ovannämnda period ska detta anses som ett avslag på kontraktserbjudandet, med följd att kunden inte längre är bunden av sin avsiktsförklaring.

  2. Om kunden väljer att betala med kreditkort som debiterar kontot omedelbart, förklarar Weleda implicit sitt förberedande godkännande av avtalserbjudandet genom att erbjuda detta betalningsalternativ i slutet av beställningsprocessen. Om leverans av de varor som kunden beställt inte är möjlig utan att det är Weleda som vållar det, förbehåller sig Weleda rätten att frånträda avtalet som ingåtts med kunden. I synnerhet är leverans inte möjlig om leverantörer inte levererar utan att det är Weleda som vållar det, eller om tillgängligheten av en produkt uttryckligen avser lager som redan är slutsålda vid tidpunkten för avtalets ingående. Weleda kommer omedelbart att informera kunden om utövandet av ångerrätten och kommer omedelbart att återbetala eventuellt erhållet vederlag.

  3. Orderhantering och kontakt sker vanligtvis via e-post och med hjälp av automatiserade, elektroniska rutiner.

4. AVTALSSPRÅK, LAGRING AV AVTALSTEXT

  1. Weleda skickar avtalstexten (bestående av beställningen, allmänna villkor och, i förekommande fall, orderbekräftelse) till kunden på ett permanent datamedium (e-post eller vanlig post) (avtalsbekräftelse) senast vid leverans av produkterna. Avtalstexten lagras i enlighet med dataskyddsbestämmelserna. Avtalstexten är i allmänhet inte tillgänglig efter denna tid. Om kunden har skapat ett användarkonto i webbutiken innan beställningen görs, arkiveras orderuppgifterna på webbutikens webbplats och kan nås kostnadsfritt av kunden via sitt lösenordsskyddade användarkonto genom att ange motsvarande inloggningsuppgifter.

  1. Avtalsspråket är svenska. Även om avtalstexten översätts till ett annat språk förblir den svenska avtalstexten bindande.

5. ÅNGERRÄTT

  1. Konsumenter har generellt sett ångerrätt.
  2. Villkoren och de rättsliga konsekvenserna av ångerrätten anges i följande avbokningspolicy.

----- ...

Avbokningsregler

Ångerrätt

Du har rätt att frånträda detta avtal inom fjorton dagar utan att ange någon anledning.

Ångerfristen är fjorton dagar från den dag då du eller en tredje part, annan än den av dig utsedda transportören, tar emot de sista varorna.

För att utöva din ångerrätt måste du informera oss (Weleda AB, Sverige, filial av Weleda AG Arlesheim/Schweiz, Möhlerstraße 3-5, 73525 Schwäbisch Gmünd, 07171 / 919-0, [email protected]) om ditt beslut att frånträda detta avtal genom ett tydligt uttalande (t.ex. ett brev som skickas per post eller e-post). Du kan använda den bifogade mallen för ångerrätt för detta ändamål, men detta är inte obligatoriskt.

För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar in meddelandet om utövandet av ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut.

Konsekvenser av återkallelse

Om du säger upp detta avtal återbetalar vi alla betalningar vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader till följd av att du valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen som vi erbjuder), snarast möjligt och senast inom fjorton dagar från den dag då vi mottog meddelande om din uppsägning av detta avtal. För denna återbetalning kommer vi att använda samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, om inte annat uttryckligen avtalats med dig; du kommer under inga omständigheter att debiteras några avgifter för denna återbetalning.

Vi kan vägra återbetalning förrän vi har mottagit varorna tillbaka eller förrän du har lämnat bevis på att du har returnerat varorna, beroende på vilket som inträffar först.

Du måste returnera eller lämna in varorna till vår returavdelning ([email protected]) omedelbart och under inga omständigheter senare än fjorton dagar från det datum då du meddelar oss om att du har sagt upp detta avtal. Denna tidsfrist är uppfylld om du skickar varorna före utgången av fjortondagarsperioden.

Du ska bära de direkta kostnaderna för att returnera varorna.

Du behöver bara betala för eventuell värdeförlust på varorna om denna värdeförlust beror på hantering av varorna som inte är nödvändig för att kontrollera deras kvalitet, egenskaper och funktion.

Exempel på avbokningsformulär

 

E-post: [email protected]

- Jag/vi(*) återkallar härmed det avtal som ingåtts av mig/oss(*) för köp av följande varor(*) / tillhandahållande av följande tjänst (*)
 -Beställd den(*)/mottagen den(*)
 - Konsumentens/konsumenternas namn
 - Konsumentens/konsumenternas adress
 - Ordernummer
 - Datum

 

____________________

(*) Stryk det som inte gäller.

----- ...

  1. Enligt paragraf 312g i den svenska civillagen gäller ångerrätten inte bland annat för avtal om leverans av förseglade varor som inte är lämpliga för retur av hälsoskydds- eller hygienskäl om deras försegling har tagits bort efter leverans.

6. PRISER, BETALNINGSVILLKOR, ÄGANDEFÖRBEHÅLL

  1. Priserna som anges i webbutiken vid tidpunkten för den bindande beställningen gäller.

  1. De angivna priserna är totalpriser inklusive lagstadgad moms, exklusive respektive fraktkostnader.

  1. Betalningsmetoderna som listas i webbutiken är tillgängliga. Betalningsalternativen kommer att meddelas kunden under beställningsprocessen och innan beställningen skickas.

  1. Om du väljer att betala med kreditkort kommer en (förhandsgodkänd) reservation av beloppet att göras när du gör din beställning. Ditt kreditkortskonto debiteras kort efter att din beställning är slutförd.

  2. Beroende på ordervärdet och saldot på ditt kundkonto på weleda.de kommer en kreditkontroll att genomföras om du har valt en betalningsmetod med risk för utebliven betalning. Weleda förbehåller sig rätten att utesluta vissa betalningsmetoder i enskilda fall, beroende på ordervärdet och din kreditvärdighet.

  3. Köpeskillingen förfaller till betalning omedelbart efter avtalets ingående.

  4. De levererade varorna förblir Weleda AB:s egendom tills den utestående köpeskillingen har betalats i sin helhet.

7. LEVERANS- OCH SERVICEVILLKOR

  1. Weleda levererar varorna i enlighet med de avtal som ingåtts med kunden.

  1. Varorna levereras uteslutande inom Sverige.

  1. Leverans inom Sverige är kostnadsfri för beställningar över 350kr. Orderbeloppet är delsumman för alla produkter i en beställning minus eventuella rabatter. Om orderbeloppet understiger detta belopp debiterar vi en fast avgift på 39-49kr för leverans inom Sverige.

  1. Leveranser inom Sverige sker till den leveransadress som anges vid beställning.

  1. Produkterna skickas via PostNord.

  1. Leverans inom Sverige sker inom 2 till 5 dagar (exklusive lördagar, söndagar och helgdagar) efter att avtalet ingåtts. Helgdagar och helgdagar som varierar inom Sverige påverkar leveranstiden för beställningen och resulterar i en försening på upp till två arbetsdagar efter helgdagen. Lördagsleverans eller expressleverans är inte möjlig.

  1. Leveranstiden förlängs i enlighet därmed vid force majeure-händelser som kan påverka leveransen. Force majeure inkluderar strejker, lockout, myndighetsingripanden, energi- och råvarubrist, transportproblem som Weleda inte ansvarar för, driftstörningar som Weleda inte ansvarar för, till exempel på grund av brand, vatten eller maskinskador, och alla andra störningar som, ur ett objektivt perspektiv, inte orsakats av Weledas försummelse. Weleda kommer omedelbart att underrätta kunden om början och slutet av sådana störningar. Om hindret för fullgörandet i ovannämnda fall fortsätter i mer än fyra veckor efter de ursprungligen gällande leveranstiderna, har Weleda rätt att frånträda avtalet.

  1. Weleda har rätt att göra delleveranser, förutsatt att detta är rimligt för kunden baserat på en intresseavvägning. Vid delleveranser ska Weleda bära de resulterande merkostnaderna för frakt. Vid mottagandet av varje delleverans övergår risken för de levererade produkterna till kunden. Om Weleda är i dröjsmål med utestående delleveranser eller om Weleda inte kan tillhandahålla utestående delleveranser, har kunden rätt att frånträda avtalet i sin helhet eller att kräva ersättning för bristande uppfyllande av hela förpliktelsen, alltid om delleverans inte är i kundens intresse.

8. GARANTI, GARANTIER

  1. Weleda ansvarar för materialfel i enlighet med tillämpliga lagbestämmelser, särskilt §§ 434 ff. i den svenska civillagen (BGB).

  2. Om kunden agerar som konsument ombeds de att rapportera alla varor som levererats med uppenbara transportskador till leveransföretaget och informera Weleda om detta. Underlåtenhet att göra detta påverkar inte deras lagstadgade eller avtalsenliga anspråk på grund av fel.

  3. En ytterligare garanti gäller endast för produkter som levereras av Weleda om detta uttryckligen har angetts i orderbekräftelsen för respektive produkt eller på produktsidan.

9. ANSVAR

  1. Weleda ansvarar utan begränsning för skador till följd av garantibrott eller skada på liv, lem eller hälsa. Detsamma gäller uppsåt och grov vårdslöshet. Weleda ansvarar endast för ringa vårdslöshet om väsentliga skyldigheter som följer av avtalets natur och som är av särskild betydelse för att uppnå det avtalsenliga syftet bryts. Vid brott mot sådana skyldigheter, dröjsmål eller omöjlighet är Weledas ansvar begränsat till sådana skador som typiskt sett kan förväntas uppstå inom ramen för detta avtal. Obligatoriskt lagstadgat ansvar för produktfel påverkas inte.

  1. I den utsträckning Weledas ansvar är uteslutet eller begränsat gäller detta även det personliga ansvaret för dess anställda, arbetstagare, personal, representanter och ställföreträdare.

10. KONTAKT, KLAGOMÅL

Weleda AB

Ludvigsbergsgatan 20
118 23 Stockholm
Sverige

[email protected] 

11. SLUTBESTÄMMELSER

  1. Svensk lag gäller exklusivt, med undantag för FN-konventionen om avtal om internationella köp av varor. För konsumenter gäller detta lagval endast i den utsträckning det inte utesluter tillämpliga konsumentskyddsbestämmelser i det land där konsumenten har sin vanliga bosättning vid tidpunkten för beställningen.

  1. Om kunden är en handlare, en offentligrättslig juridisk person eller en offentligrättslig specialfond, ska exklusiv jurisdiktion för alla tvister vara Weledas registrerade adress i Ludvigsbergsgatan 20,Stockholm . Detsamma gäller om kunden inte har en allmän jurisdiktion i Sverige eller EU, eller om deras bostad eller vanliga vistelseort är okänd vid tidpunkten för väckande av talan. Rätten att även väcka talan vid domstol i en annan lagstadgad jurisdiktionsort förblir opåverkad.

  1. Om enskilda bestämmelser i dessa allmänna villkor är eller blir ogiltiga, ska detta inte påverka giltigheten av de återstående avtalsbestämmelserna.